Rozhovor Parlamentní listy 28. 12. 2023
Kolik stojí Moravec? Česká televize klame a zatlouká
Datum: 04.09.2009 Ústavní soud a soustředění moci |
Usnesení Ústavního soudu o odkladu prezidentova rozhodnutí vyhlašujícího volby potvrdilo tendenci této instituce posilovat svou moc. Ústavní soud využívá situace, že Ústava neřeší přezkum jeho možných neústavních rozhodnutí. Kontrolu porušování práva našim Ústavním soudem vykonává Evropský soud pro lidská práva jen v úzké oblasti základních práv a svobod, kde již byla opakovaně konstatována pochyb |
Datum: 03.09.2009 Demokracie není hra |
Jan Kalvoda v textu Změna pravidel v průběhu hry je švindl (Právo 31. 8. 2009 s. 6) přirovnává pravidla demokratického státu k fotbalu. Brojí proti předčasným volbám tvrzením, že jak nelze zkrátit fotbalový zápas uprostřed hry, tak nelze zkrátit ústavním zákonem funkční období Poslanecké sněmovny a umožnit voličům rozhodnout. Ovšem správa státu není hra. Jen hlupák pokračuje ve stavbě čtyřposchoď |
Datum: 25.08.2009 Střet ideologií či kultur? |
Vzájemné vyhoštění diplomatů Ruska a ČR bylo komentováno v předvolební kampani a zatížilo vzájemné vztahy, vše podbarveno výročím okupace 1968. Od r. 1993, kdy Samuel Huntington vydal text Střet civilizací? v časopise Foreign Affairs, je zřejmé, že konflikty ideologií směřují ke konfliktům kultur. Huntigton identifikoval 7-8 velkých civilizací, které mají jiný hodnotový základ a mezi sebou soupeří |
Datum: 06.08.2009 Akademie věd má smysl |
Spor o rozpočet Akademie věd otevřel diskusi o celkovém postavení akademie. Po listopadu 1989 odpůrci akademie spatřovali budoucnost výzkumu především na vysokých školách a akademii považovali za zbytečnou. Přesun základního výzkumu na vysoké školy se plně nezdařil, byť se významně posílil. Vysoké školy zůstávají především vzdělávacími institucemi, i se zřetelem ke vzniku nových vysokých škol, kte |
Datum: 25.07.2009 Posilujme voliče |
Jan Wintr v textu Přímá volba poslanců? (Právo 15. 9. 2010 s. 6) kritizuje naše stranictví z pohledu sestavování kandidátek. Chybu vidí v krajských orgánech a spásu v soustředění moci do stranického centra, které má sestavovat kandidátky do Parlamentu. Od 20. století se ve stranách objevují tendence soustředit rozhodování do centrální skupinky, kde určující vliv nemají velké volené orgány strany, |
Datum: 18.06.2009 Jmenování a odvolávání vedoucích státních zástupců |
Jmenování severočeského krajského státního zástupce Jiřího Křivance ministryní spravedlnosti Danielou Kovářovou na návrh pražského vrchního státního zástupce otevřelo diskuzi o ustanovení vedoucích státních zástupců. Křivanec byl v únoru 2009 z funkce odvolán předchozím ministrem. Odvolání bylo výrazným zásahem ministra do státního zastupitelství. Dřívější ministři totiž nevyužívali možnost odvola |
Datum: 01.06.2009 Extremismus a terorismus |
Vzrůst politického extremismu u nás, především z pozic českého nacionalismu, vede k debatě o novém návrhu na rozpuštění Dělnické strany. Boj proti němu je vládní priorita. Zmiňuje se násilí na některých shromážděních i žhářství ve Vítkově. Ovšem politický extremismus není totožný s politickým terorismem. Extremistické postoje mohou být blízké části populace, která může většinově odmítat násilí a j |
Datum: 20.05.2009 Ratifikace lisabonské smlouvy |
Aleš Gerloch (Odpůrci Lisabonu..., Právo 11. 5. 2009) uvedl jako možnost při prezidentově nechuti ratifikovat lisabonskou smlouvu jeho obžalobu pro velezradu či dočasné přesunutí jeho pravomocí na předsedu vlády a Poslanecké sněmovny. Prvotní sjednání i konečná ratifikace mezinárodních smluv je ústavním právem prezidenta. V parlamentní republice je dělba moci. Jsou-li určité působnosti svěřeny pre |
Datum: 18.04.2009 Změna zákona o státním zastupitelství |
Ministerstvo spravedlnosti připravilo změnu jmenování a odvolání vedoucích státních zástupců. Byť po pádu vlády návrh nepostoupí do Parlamentu, lze vítat změnu jmenování a odvolání tak, že se na něm podílí vždy dvě osoby a v případě nejvyššího státního zástupce prezident a vláda. Návrh ruší právo ministra samostatně odvolat vedoucího státního zástupce. Nutnost souhlasu dvou subjektů na změně vedou |
Datum: 15.04.2009 Předčasné volby jsou demokratické |
Bývalý ústavní soudce Vojtěch Cepl zkritizoval předčasné volby jako porušení ústavy. Je pravdou, že přijímání zvláštního ústavního zákona pro konání předčasných voleb je neobvyklé, ale plyne to z hlouposti naší ústavy. Ústavu nelze bezmyšlenkovitě uctívat jako zlaté tele. Vyjadřuje základní pravidla, na nichž se shodla silná většina parlamentu v době jejího přijetí. Tato pravidla jsou změnitelná, |
Datum: 23.03.2009 Nezávislost soudců |
Někteří představitelé Soudcovské unie podpořili názor, aby nejvyšší státní zástupkyně zvážila setrvání ve funkci. Unie je v podstatě odborovou organizací působící jako občanské sdružení. Je normální, že odbory vstupují do politiky a neomezují se na sociální zájmy členů. Ale vyjádření představitelů Soudcovské unie přichází v době, kdy vrchní soud vyhověl odvolání nejvyšší státní zástupkyně jako úča |
Datum: 26.02.2009 Uznání státu |
V souvislosti s nátlakem Evropské unie na Bělorusko, aby neuznalo samostatnost Abcházie a Jižní Osetie se objevil problém právních pravidel v mezinárodním styku. Mezinárodní politika je ovládána zájmy jednotlivých mocností, jež mohou být proměnlivé. Naproti tomu mezinárodní právo je ovládáno zásadami, které jsou dlouhodobé. Právní pravidla nelze měnit ze dne na den jako ponožky a neudržitelný je p |
Datum: 20.02.2009 Může prezident odmítnout Lisabonskou smlouvu? |
Prvotní sjednání i konečná ratifikace mezinárodních smluv je ústavním právem prezidenta. V parlamentní republice je dělba moci a jsou-li určité působnosti svěřeny prezidentu, parlamentu či soudu, pak je vykonávají a jiné orgány si je nemohou přisvojit. To je rozdíl od švýcarské formy vlády shromáždění, kdy parlament je nejvyšším orgánem veškeré státní moci a vláda s prezidentem jsou mu podřízeni. M |
Datum: 16.02.2009 Samospráva je vlastní správa |
Téma zdravotnických poplatků se dotýká postavení samosprávy jako prvku právního státu. Dělba moci není jen na zákonodárnou, výkonnou a soudní, ale i na moc centra a územních samospráv. Není náhodou, že Adolf Hitler i Klement Gottwald likvidovali zemskou samosprávu v Německu a Československu, neboť pro ně bylo nemyslitelné, že stát není řízení z jednoho centra. Též puč 1991 v Sovětském svazu byl ne |
Datum: 02.02.2009 Protekcionismus a plynovody |
Prezident Václav Klaus i britský premiér Gordon Brown spolu s jinými varovali v době hospodářské krize před protekcionismem v mezinárodním obchodě. Tedy podporou jen některých projektů či podnikatelů a znevýhodňování jiných. Plynová krize v lednu 2009 ukázala nutnost rozrůznit cesty plynu do Evropské unie. Při ukrajinské dominanci v dopravě plynu plynovody z Norska či z Ruska přes Bělorusko nebyly |