Rozhovor Parlamentní listy 28. 12. 2023
Kolik stojí Moravec? Česká televize klame a zatlouká
Jmenování severočeského krajského státního zástupce Jiřího Křivance ministryní spravedlnosti Danielou Kovářovou na návrh pražského vrchního státního zástupce otevřelo diskuzi o ustanovení vedoucích státních zástupců. Křivanec byl v únoru 2009 z funkce odvolán předchozím ministrem. Odvolání bylo výrazným zásahem ministra do státního zastupitelství. Dřívější ministři totiž nevyužívali možnost odvolat vedoucího státního zástupce bez návrhu nadřízeného státního zástupce. Pravidlo, že ministr jmenuje a odvolává vedoucí státní zástupce na návrh nadřízeného státního zástupce, chrání autonomii státního zastupitelství na ministru spravedlnosti.
I když severočeská justice má problémy, za působení Křivance severočeské státní zastupitelství zlepšilo rychlost vyřizování věcí i personální obsazenost. Křivanec byl ale odvolán, protože nevyhověl přání ministra na obsazení postu vedoucího oddělení, což je v kompetenci vedoucího státního zástupce. Jiří Křivanec odmítnutím tlaku na změnu svého personálního rozhodnutí prokázal statečnost, byť věděl, že za to bude odvolán. Hájení správnosti svého názoru mu bylo bližší, než funkce. Křivanec setrval na svých důvodech pro změnu vedoucího oddělení vycházející z toho, že v oddělení byly shledány nedostatky a odmítl ustoupit mediálnímu tlaku, který změnu spojoval s veřejným vystoupením odvolaného vedoucího oddělení. Oceňuji, že se Jiří Křivanec setrvání ve funkci nedomáhal soudně, jinak by státní zastupitelství bylo zahlceno žalobami odvolaných funkcionářů. Protože soudy rozhodují až po delší době, vzniká právní nejistota, kdo je vlastně vedoucím státním zástupcem.
Pokud bude ministr moci sám odvolávat vedoucí státní zástupce, jakékoli právní podmínky mu nezabrání v odvolání. Samo Ministerstvo spravedlnosti zpracovalo změnu odvolání vedoucích státních zástupců, která vypouští možnost odvolání jen ministrem bez návrhu. Podmínka změny vedoucího státního zástupce spočívající v součinnosti dvou subjektů je zárukou širší shody na ustanovení vedoucích státních zástupců. Též je nutné, aby vedoucí státní zástupci rozhodovali o ředitelích odborů a vedoucích oddělení svobodně dle funkčnosti svého úřadu bez ohledu na tlak ministerstva.