Rozhovor Parlamentní listy 28. 12. 2023
Kolik stojí Moravec? Česká televize klame a zatlouká
Jan Kalvoda v textu Změna pravidel v průběhu hry je švindl (Právo 31. 8. 2009 s. 6) přirovnává pravidla demokratického státu k fotbalu. Brojí proti předčasným volbám tvrzením, že jak nelze zkrátit fotbalový zápas uprostřed hry, tak nelze zkrátit ústavním zákonem funkční období Poslanecké sněmovny a umožnit voličům rozhodnout. Ovšem správa státu není hra. Jen hlupák pokračuje ve stavbě čtyřposchoďového domu, začne-li se třetí poschodí hroutit. Rozumné je vyměnit stavební firmu a možná projektanta. Je správné reagovat na chyby, je špatné je ignorovat a pokračovat dál se slepou vírou, že i když se zhroutí třetí poschodí, čtvrté bude stát.
V demokracii je zdrojem veškeré moci lid. Poslanci nejsou vlastníky moci, ale správci veřejných věcí z pověření lidu. Správce nemůže darovat svěřený majetek cizímu, ale vždy jej musí vrátit vlastníkovi, jestliže na správu nestačí. I poslanci mají povinnost umožnit voličům rozhodnout o budoucí vládě, když Poslanecká sněmovna není schopna vládu vytvořit a správa státu se jí nedaří. Je chybou autorů Ústavy, že ztížili rozpustitelnost Poslanecké sněmovny a právo voličů řešit volbami vládní krize. Je dobré to napravit zvláštním ústavním zákonem, jenž vyjadřuje obrovskou shodu členů Poslanecké sněmovny i Senátu, že volič je vlastníkem moci a nově rozhodne, kdo jej má zastupovat. Zda chce strany, jež ztratili voličské zázemí a poslance, kteří změnili stranické pozice.
V Evropě se cesta k volám nekomplikuje. V Británii rozpouští dolní sněmovnu královna na žádost premiéra. Ve Francii rozpouští Národní shromáždění prezident, jenž to předtím konzultuje s předsedy Národního shromáždění i Senátu, jejich souhlas není nutný. V Německu stačí prezidentu k rozpuštění Spolkového sněmu jedno vyslovení nedůvěry kancléři. V Rakousku může rozpustit prezident Národní radu kdykoli. Sama rakouská Národní rada se může rozpustit zákonem, není třeba ústavního. Za první Československé republiky mohl prezident rozpustit parlament bez podmínek s výjimkou posledního půlroku svého mandátu. Stejně jako nyní se řešila vládní krize na Slovensku a roku 1998 u nás. Dojde-li k vládní krizi, jsou nové volby běžné.