Rozhovor Parlamentní listy 28. 12. 2023
Kolik stojí Moravec? Česká televize klame a zatlouká
Ministerstvo zdravotnictví provádí reklamní kampaň na podporu covidového očkování. Nesdělilo však, zda fotky postižených covidem zachycují osoby očkované či neočkované.
Reklamní kampaň ukazuje těžce postižené pacienty či mrtvé. Jde o snímky lidí umístěných především na jednotce intenzivní péče (JIP). Ke dni 21. 11. 2021 bylo na jednotkách za uplynulý týden nově umístěno 371 neočkovaných a 231 očkovaných pacientů, tedy poměr asi 6:4. Na fotografiích jsou zobrazeni především starší lidé, proto je zajímavé uvést čísla za skupinu pacientů od 70 let. Zde tvoří neočkovaní menšinu 121 a očkovaní většinu 152 pacientů, tedy obrácený poměr zhruba 4:6.
I v dřívější době tvořila skupina očkovaných významnou část pacientů na JIP. Z hlediska náhodného výběru je možné, že fotografie zachycují z velké části, možná i většinově, osoby očkované. Proto jsem učinil na Ministerstvu zdravotnictví dotaz podle zákona o svobodném přístupu k informacím: „Disponuje Ministerstvo zdravotnictví údajem, že fotografie, které získalo pro potřeby brutální kampaně od fotografa Lukáše Bíby, jsou fotografie osob neočkovaných proti covidu či očkovaných proti covidu a v jakém poměru jsou tyto osoby na fotografiích zastoupeny.“. Ministerstvo neodpovědělo.
Obdobná kampaň je i v rámci protikuřácké reklamy na obalech cigaret. Jak by na důvodnost takové reklamy nahlíželi lidé, zjistí-li, že jsou zachyceny následky rakoviny plic u nekuřáků? Rakovina je špatná u kuřáka i nekuřáka, ale z hlediska protikuřácké kampaně není důvěryhodné používat k odstrašení od kouření nemocného nekuřáka. A jak je to u brutální reklamy na covidové očkování?
Věnování
Tento text věnuji Janu Hnízdilovi, Janě Zwyrtek Hamplové a Janu Tománkovi, kterým za jejich názory bylo znemožněno publikovat na Aktuálně.cz.