Rozhovor Parlamentní listy 28. 12. 2023
Kolik stojí Moravec? Česká televize klame a zatlouká
Hrozný plán připravili ekologisté proti lidem v Jundrově. Strana zelených s hnutím Žít Brno podpořila umístění hlavního nádraží v lokalitě pod Petrovem. Naší městské části se bezprostředně dotýká to, že v rámci této varianty se plánuje vedení trasy vysokorychlostní železnice na Prahu přes Jundrov. Prohlédněte si plánek: Tato trasa je označena na plánu jako RS Praha, plná čára je část vedená povrchově a přerušovaná čára je část vedená v tunelech. Plán počítá s tím, že bude zbudován železniční most přes řeku Svratku v Jundrově a na ulici Veslařské bude zaústění nového tunelu vedoucí železnici k Žebětínu. Kromě zásahu železničního tělesa do charakteru Jundrova by šlo o další zátěž pro Jundrov. Při zaústění tunelu je totiž nutné počítat s rozsáhlým zázemím pro záchranou techniku v případě havárie v tunelu, včetně příjezdových cest. Tento mnohakilometrový tunel by měl jen dva možné vstupy - v Jundrově a Žebětíně.
Navíc lze odhadnout, že vlastní stavba tunelu potrvá 8-10 let, kdy by se po Veslařské vozila vytěžená hornina. Spolu se stavbou železničního mostu by došlo k výrazné dopravní zátěži těžkými auty a stavebními stroji v Jundrově.
Tento plán je stále některými skupinami zelených a jiných politiků podporován, přestože již vláda Miloše Zemana rozhodla roku 2002 o umístění hlavního nádraží u řeky Svratky v poloze dnešního dolního nádraží u autobusového nádraží Zvonařka, které se nedotkne Jundrova. Rozhodnutí vlády Miloše Zemana bylo zelenými zpochybňováno a vyústilo ve dvě referenda v roce 2004 a 2016, kdy většina voličů odmítla podpořit zelené. I nynější vláda podpořila rozumnou variantu u řeky Svratky. Nadále se však ozývají hlasy, které kritizují vládní rozhodnutí a chtějí opět vrátit do hry variantu Petrov s tunely přes Jundrov.
Plán vedení vysokorychlostní železnice přes Jundrov hodnotíme jako faktickou vraždu Jundrova. Proto sociální demokracie, Moravané a Strana soukromníků spojení v kandidátce Společně proti tunelům v Jundrově jsou proti tomuto plánu, jenž podpořili zelení.
Svým hlasem pro kandidátku Společně proti tunelům v Jundrově pomůžete záchraně Jundrova před zelenou betonovou lobby. Jinak se totiž fantasmagorická tunelová stavba přes Jundrov nedá vysvětlit. Každý může vidět průběh jiných opatření prezentovaných jako ekologická politika - kšeft solárních elektráren či žlutých polí pro biosložky paliv. To vše je placeno všemi ve prospěch několik jedinců.
Kandidáti Společně proti tunelům v Jundrově jednoznačně podporují umístění hlavního nádraží v poloze u řeky Svratky, kdy je vedení vysokorychlostní železnice na Prahu navrženo mimo Jundrov jižním připojením podél dálnice D1.
Obrázek: Plán železnice přes Jundrov