Rozhovor Parlamentní listy 28. 12. 2023
Kolik stojí Moravec? Česká televize klame a zatlouká
Ústavní soud zrušil odvolatelnost soudního funkcionáře, jestliže dotčený jednal v rozporu se zákonem např. při nakládání se státními penězi. Ústavní soud to obhajuje údajnou ochranou nezávislosti soudní moci na moci výkonné a tak zamezil prezidentu republiky a ministru spravedlnosti odvolávat předsedy a místopředsedy soudů. Ovšem v parlamentní demokracii, kterou jsme i my, platí vzájemná kontrola a vyvažování jednotlivých mocí. V kolébce parlamentarismu v Anglii dodnes nemají Nejvyšší soud, jeho roli plní zvláštní výbor horní komory britského Parlamentu. Nezávislost soudce je nutná ve vztahu k jeho rozhodování jako soudce, kdy je nezávislý nejen na pokynech vlády, ale i svého předsedy soudu.
Nicméně Ústavní soud trvá na tom, že soudní moc musí být prosta jakékoli vnější kontroly. Tato argumentace je rozporná, jelikož Ústavní soud nezrušil jen možnost odvolat předsedy a místopředsedy soudů představitelem výkonné moci, ale i možnost odvolání předsedů kolegií Nejvyššího a Nejvyššího správního soudu předsedy těchto soudů, když o odvolání rozhodoval představitel samotné justice. Cílem rozhodnutí Ústavního soudu tedy není zabránit vstupům výkonné moci do justice, ale zajistit neodvolatelnost a faktickou doživotnost výkonu nejen mandátu soudce, ale i soudního funkcionáře, bez ohledu na to, zda je jmenován představitelem výkonné či soudní moci.
Neodvolatelnost a doživotnost držení státní funkce je příznakem monarchie, byť se občas vyskytuje i v republikách, ale jen pokud to výslovně stanoví ústava. Ústavní soud se rozhodl u nás zavést monarchický princip v budování soudnictví. Při důslednosti jeho argumentů o nutnosti nevměšování výkonné moci do soudnictví, může jednou dojít k závěru, že i jmenování soudců prezidentem republiky je nežádoucím zásahem výkonné moci do soudnictví, který má být v logice Ústavního soudu nahrazen např. zavedením dědičnosti soudních funkcí, což je další znak monarchie. Je možné Čechy změnit v království, Moravu v markrabství a Slezsko ve vévodství. Ovšem tato změna přísluší lidu jako zdroji veškeré moci ve státě anebo formou ústavního zákona Parlamentu, nelze tak činit nálezy Ústavního soudu.